Patyčios čia ir dabar

This entry was posted by on Trečiadienis, 22 balandžio, 2015 at

patyciosKai yra pradedama kalba apie patyčias, daugelis net nesusimąstę tikina viską žinantys ir suprantantys, tad net nematantys prasmės šia tema diskutuoti. O iš tikrųjų prasmė yra. Ir labai didelė. Žmonių, patiriančių patyčių, skaičius nemažėja, kaip ir nemažėja besikreipiančių Pagalbos linijos telefonu paauglių. Nemažėja ir supratimo stoka, kai mokiniai painioja nekaltą pajuokavimą su sąmoningu noru įžeisti. Jeigu kažkas sarkastiškai pasakytų, jog patyčių tema sena kaip pasaulis ir jau visiems nusibodusi, jie būtų teisūs. Tiesa, ne dėl nuobodulio, nes kvaila manyti, jog aktuali problema, lemianti vis daugiau žmonių savižudybių, gali būti nuobodi, bet dėl senumo. Patyčias patirdavo net patys iškiliausi valdovai, karaliai ar karvedžiai. Štai Prancūzijos generolas Napoleonas Bonapartas dėl savo žemo ūgio susilaukęs dvaro pono replikos atsakė: „Jūs ne aukštesnis už mane, o tiesiog ilgesnis. Tame nieko gera nematau.“ Žymusis prancūzų valdovas panaudojo vieną iš geriausių reagavimo į patyčias būdų : nesutriko ir šmaikščiai atsakė, taip neparodydamas „skriaudėjui“ , jog skaudžiai priėmė repliką ir išgyveno. Be abejo, yra ir dar daugiau technikų, kaip reaguoti į patyčias, tačiau pirmiausia kiekvienas iš mūsų turime atskirti, kada patyčios vyksta. Tada mes galėsime joms pasipriešinti ir parodyti, jog kova su patyčiomis – tai kova, kuri turi pabaigą. Ir tikimės, jog gerą.

Mūsų gimnazijoje kovo mėnesį vyko „Savaitė be patyčių“, kuri, net neabejoju, galėtų tapti mėnesiu, o gal net metais be patyčių… Vyko įvairiausi renginiai, skirti prisiminti, kas yra patyčios, kaip su jomis kovoti, buvo kalbama, piešiama ir rašoma. Paleisti į orą balionai simbolizavo paleistas ir tuo pačiu momentu pamirštas blogas mintis, emocijas, nepageidaujamus jausmus ir sunkius išgyvenimus… Klasės valandėlės metu klasės vadovai vedė diskusijas patyčių tema, buvo rodomi patyčių prevencijai skirti trumpametražiniai filmai. Vyko paskaita, kurios metu buvo kalbama apie šiuolaikinį XXI a. patyčių pobūdį- patyčias elektorinėje erdvėje.

Norėdama sužinoti daugiau apie šios „Savaitės be patyčių“ tikslus, norus ir ateities vizijas, kalbinau „Ąžuolyno“ gimnazijos socialinę pedagogę Editą Prankevičienę.

 

  • „Savaitė be patyčių“ „Ąžuolyno“ gimnazijoje. Kokie jos pagrindiniai tikslas(-ai) ?

Pagrindinis tikslas – įtraukti visą bendruomenę- tėvelius, mokinius ir mokytojus. Norime, kad šie suprastų, jog tai (patyčios) mums yra aktualu ir kad mes siekiame visais būdais sumažinti jų mastą. Nors mūsų gimnazijoje patyčių mastas yra išties labai nedidelis, mokiniai turi seses ir brolius iš kitų mokyklų, su kuriais galės pasidalinti mintinis, idėjomis ir žiniomis, išgirstomis būtent čia vykdomoje „Savaitėje be patyčių“.

  • Bandymas pasipriešinti patyčioms dažnai yra lyginama su kova prieš vėjo malūnus dėl didelio ir sunkiai aprėpiamo patyčių masto. Ką apie tai manote Jūs?

Mano nuomone, sumažinti patyčias yra įmanoma, tačiau visiškai jų išvengti- ne. Viena didelė priežastis yra ta, jog daugelis net nesupranta, kad iš jų yra tyčiojamasi, todėl su tuo net nebando kovoti, o tiesiog susitaiko arba prisitaiko.

  • Ar patyčių mastas Lietuvoje didelis ?

Paskutiniais duomenimis, mes vėl esame viena iš pirmaujančių pagal didelį patyčių mastą šalių. Ir lentelės viršuje jau laikomės porą dešimtmečių.

  • Ar mokytojas turėtų jaustis atsakingas už jo klasėje vykstančias patyčias?

Už tai , kas vyksta mokykloje, yra atsakingas kiekvienas jos narys – mokytojas taip pat. Jeigu jis nekreiptų dėmesio, į tai, kas vyksta, tai parodytų be galo didelį abejingumą, ko, kalbant apie patyčias, būti jokiu būdu negali.

  • Kokia mūsų gimnazijos vizija, kalbant apie patyčias?

Norėčiau, jog mes būtume viena iš tų gimnazijų, kur patyčios sąvoka būtų aiškiai suvokiama. Tada sumažėtų ir pačių patyčių, nes vaikai atsargiau rinktų žodžius ir suvoktų pasekmes.

  • Ką kiekvienas patiriantis patyčias (auka) ir kiekvienas, suradęs patyčių objektą, (skriaudėjas) turėtų žinoti?

Turėtų žinoti, kad su jais bus kalbama. Ne tik su abejomis vaikų pusėmis, bet ir jų tėvais. Viskas bus išaiškinta- surasime priežastį ir išspręsime problemą.

 

Naudingos nuorodos:

Jaunimo psichologinės paramos centras
http://www.jppc.lt

Vaiko raidos centras
http://www.raida.lt

Paramos vaikams centras
http://www.pvc.lt
http://www.vaikystebesmurto.lt/

Jaunimo linijos laiškai
http://www.jaunimolinija.lt/laiskai/

Egzaminų stresas
http://www.egzaminai.lt

Valgymo sutrikimai
http://www.valgymosutrikimai.lt

Vaikų literatūros centras
http://www.lnb.lt/clc/index.html

Informacija apie patyčias
http://www.bepatyciu.lt/

Protą lavinantys žaidimai
http://www.arjaupenktadienis.lt/

Gabija Kavaliauskaitė, 3e

Comments are closed.